menusearch
pishgamantabriz.ir

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و سی پپ CPAP و بای پپ BIPAP

پنج شنبه چهارم آذر ۰۰
(26)
(0)
تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و سی پپ CPAP و بای پپ BIPAP

مشاوره رایگان تعمیر دستگاه اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ در تبریز

04133362384

 

در افرادی که مشکلات ریوی دارند، اکسیژن بیشتری از آنچه در هوای محیط وجود دارد نیاز دارند، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز خانگی ضروری است زیرا این دستگاه درصد اکسیژن محیط را برای تنفس بیمار تا 93 درصد افزایش میدهد که این میزان اکسیژن از طریق یک ماسک که روی بینی یا دهان بیمار گذاشته می‌شود استنشاق می‌شود.

 

تفاوت دستگاه اکسیژن ساز، بای پپ و سی پپ

 

وظیفه یک دستگاه اکسیژن‌ساز افزایش درصد اکسیژن هوای تنفسی بیمار است(تا 95 درصد). در حالی یک دستگاه cpap یا bipap میزان اکسیژن موجود در جریان هوای تولیدشده را افزایش نمی‌دهد،بلکه توسط موتور و پمپ که در داخل دستگاه است فشار مثبت یک سویه یا دو‌سویه بیشتری از فشار هوای محیط به مسیر هوایی بیمار اعمال می‌کند، اما میزان اکسیژن در مقدار 21٪ باقی می‌ماند. در صورتکه یک دستگاه اکسیژن‌ساز سطح اکسیژن موجود در جریان هوا را به میزان 95 درصد افزایش می‌دهد. اما فشار کافی برای باز نگه‌داشتن گلوی بیمار در شرایطی مانند آپنه خواب انسدادی ایجاد نمی‌کند.

در نتیجه عملکرد آنها بسیار با یکدیگر متفاوت است و دستگاه‌های cpap و bipap نمی‌توانند کار دستگاه اکسیژن‌ساز را انجام دهند. با وجود این تفاوت‌ها و در شرایط خاصی، دستگاه‌های سی‌پپ یا بای‌پپ و دستگاه اکسیژن‌ساز می‌توانند در کنار هم استفاده شوند. به عنوان مثال، در صورت وجود مشکلات ریوی مانند ورم ریوی یا COPD علاوه بر آپنه خواب، ممکن است لازم باشد اکسیژن تولید شده توسط دستگاه اکسیژن‌ساز به لوله دستگاه سی‌پپ یا بای‌پپ اضافه شود. این کار هم باعث افزایش میزان اکسیژن در هوای جریان یافته می‌شود و هم فشار کافی برای باز نگه‌داشتن گلو در هنگام خواب را فراهم می‌کند.

 

دستگاه سی پپ (CPAP) چیست

 

دستگاه سی پپ cpap

 

 

دستگاه سی پپ CPAP به اختصار از عبارت لاتین Continuos Positive Airway Pressure به معنی فشار جریان هوای مثبت دایمی گرفته شده است.

 

سی پپ CPAP نوعی از درمان است که فشار هوای خفیف را به طور مداوم به راه هوایی بیمار منتقل می‌کند تا راه های هوایی خود را باز نگه دارد تا بیماران بتوانند در حالی که به خواب می‌روند، به طور طبیعی نفس بکشند یا به عبارتی موجب رفع گرفتگی عمل تنفس می‌شود. دستگاه کمک تنفسی سی پپ CPAP می‌تواند برای درمان مشکلات تنفسی مانند آپنه انسدادی خواب و خروپف مزمن استفاده شود.

اگر آپنه خواب انسدادی تنها مشکل تنفسی بیمار باشد، استفاده از دستگاه کمک‌تنفسی سی‌پپ برای برطرف‌کردن مشکل بالینی بیمار کافی است. فشار ایجاد شده توسط دستگاه سی‌پپ CPAP از طریق لوله به ماسک و سپس به ریه‌های بیمار جریان می‌یابد. این فشار مانند استنت در قسمت پشت گلو عمل می‌کند، که باعث می‌شود گلو در هنگام خواب مسدود نشود.

در بیماری آپنه خواب انسدادی، گلوی فرد در هنگام خواب مسدود شده و همین مسئله، خر وپف را ایجاد می‌کند که این امر در بلند مدت مانع اکسیژن رسانی به ریه ها شده و با کاهش سطح اکسیژن خون، خطرات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد.

 

دستگاه تنفسی سی پپ cpap

طرز کار دستگاه سی پپ cpap

 

مکانیزم دستگاه سی پپ CPAPA به این صورت است که هوای محیط را با استفاده از یک تربو فن فشرده کرده و این فشار ایجاد شده به وسیله ی لوله خرطوم به ماسک که روی بینی فرد بیمار قرار گرفته به ریه ها انتقال می‌یابد. این اتفاق سبب می‌شود که بیمار، بتواند به راحتی تنفس کند و برای نفس کشیدن با مشکلی مواجه نشود. استفاده از این دستگاه برای افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند ضروری است و می‌تواند باعث نجات یافتن آن‌ها از اتفاقات خطرناک و تهدیدهای سلامتی جدی گردد.

 

 

دستگاه سی پپ cpap

 

انواع دستگاه سی پپ CPAP

 

سی پپ CPAP با فشار ثابت : این نوع از CPAP ها به گونه ای طراحی شده اند که به شکل مداوم میزان مشخص و ثابتی از هوا را وارد ریه می‌کنند. اما این مسئله که چه میزانی هوا باید برای ریه ارسال شود را پزشک باید پس از معاینه‌ها و بررسی‌ های خود تعیین کند. این بدان معناست که پزشک باید مرتبا به وضعیت ریه بیمار نظارت داشته باشد، تا در صورت نیاز، میزان فشار هوا را کاهش و یا فزایش دهد.

 

سی پپ با فشار خودکار یا اتو سی پپ Auto Cpap : این دستگاه به صورت اتوماتیک بر اساس فشار هوایی که بیمار در آن لحظه نیاز دارد تنظیم می‌شود. فشار دمی که برای بیمار لازم است ممکن است در طول زمان و با تغییرات وزن بدن و شیوه زندگی، تغییر کند. همچنین بیمار در طول خواب شب تا صبح، جابجا می‌شود و ممکن است در موقعیتی قرار بگیرد که نیاز به افزایش یا کاهش فشار دمی برای رفع آپنه باشد. بعضی از بیمارها در طول شب تا صبح الگوی تنفسی ثابتی ندارند، یا بیمار ممکن است دچار سرماخوردگی یا آلرژی باشد. در تمام این موارد فشار دمی متغییر می‌شود.

 

نحوه کار دستگاه سی پپ CPAP

 

دستگاه از سه قسمت کلی تشکیل شده است :

 

موتور سی پپ CPAP

 

یک کمپرسور کوچک و بسیار بی صدا، موتور سی پپ را تشکیل می‌دهد. قسمت ورودی هوا دستگاه دارای یک فیلتر قابل تعویض است که ذرات و ناخالصی‌ها را خارج می‌کند. دستگاه‌های CPAP دارای یک مخزن آب کوچک هستند که هنگام روشن شدن، آب را گرم می‌کنند تا هوا را مرطوب کنند این رطوبت‌ سازهای داخلی برای افرادی که در آب و هوای خشک و یا نیمه‌خشک زندگی می‌کنند ایده‌آل است.

 

موتور دستگاه سی پپ cpap

 

شلنگ سی پپ CPAP

 

شلنگ وسیله ی انتقال هوا از دستگاه سی پپ به ماسک اکسیژن است. با توجه به طول شلنگ، امکان استفاده از سی پپ با فاصله مناسبی از تخت خواب بیمار میسر است.

 

 

شیلنگ دستگاه  سی پپ cpap

 

 

ماسک سی پپ CPAP

 

در همه دستگاه های CPAP ماسک تنفسی برای بیمار وجود دارد ولی شکل و اندازه های ماسک متفاوت است. ماسک تنفسی به صورت مستقیم با بیمار در تماس است. بالش بینی، ماسک بینی و ماسک صورت متناسب با فرم چهره و در اندازه مناسب به فروش می‌رسد. در واقع هر ماسک برای استفاده اختصاصی بیمار بیشترین کارایی را دارد و ممکن است مناسب فرد دیگری نباشد.

 

ماسک دستگاه سی پپ cpap

ماسک دستگاه سی پپ cpap

 

مشاوره رایگان تعمیر دستگاه اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ در تبریز

04133362384

 

 

  دستگاه بای پپ (BiPAP یا BPAP): 

دستگاه بای پپ bipap  bpap

در مواردی که مشکل تنفسی بیمار حاد باشد، ممکن است پزشک دستگاه بای پپ(BiPAP: Bi-level Positive Airway Pressure) را تجویز می‌شود. بیماری هایی مانند آسم شدید، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، آپنه تنفسی زیاد که سطح اکسیژن خون را کاهش دهد، نارسایی های مزمن قلبی و عروقی، بیماری عصبی و ماهیچه ای و …

 

تفاوت دستگاه بای پپ و سی پپ در این است که دستگاه سی پپ، فشار هوای مثبت و ثابتی را ایجاد می‌کند که به عمل دم کمک می‌کند و در هنگام بازدم بیمار، همچنان این فشار ثابت است. این فشار ثابت ممکن است برای بیمار در عمل بازدم ناراحتی ایجاد کند. اما بای پپ به دلیل دو سطح فشار متفاوتی که ایجاد می‌کند، بیمار را در هنگام بازدم نیز کمک می‌کند. به این ترتیب که با کاهش فشار در هنگام باز دم، بیمار راحتی بیشتری دارد. همچنین بای پپ این توانایی را دارد که تعداد تنفس بیمار در دقیقه را تنظیم کند و چنانچه تنفس از این میزان کمتر شد، با اعمال فشار هوا بیمار را وادار به تنفس کند. در واقع دستگاه بای پپ یک نوع دستگاه ونتیلاتور است که بیمار را هم در عمل دم و هم در عمل بازدم یاری می‌دهد. در هنگام تنظیم دستگاه بای پپ، دو سطح هوا بر اساس نتایج تست خواب تنظیم می‌شود یکی فشار هوای ورودی یا استنشاقی (ipap) و دیگری فشار هوای باز دمی (epap). فشار هوای بازدمی کمتر است تا بیمار بتواند عمل بازدم را انجام دهد. در هنگام استفاده از دستگاه بای پپ بیمار فشار هوای مثبت را هنگام دم حس می‌کند که نسبت به هنگام بازدم بیشتر است. یعنی در هنگام عمل بازدم این فشار کاهش می‌یابد تا عمل بازدم راحت تر صورت گیرد.

 

 

تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ چیست؟

 

تفاوت دستگاه Bipap و Cpap در این است که دستگاه cpap، فشار هوای مثبت و ثابتی را ایجاد می‌کند که به عمل دم کمک می‌کند و در هنگام بازدم بیمار، همچنان این فشار ثابت است. این فشار ثابت ممکن است برای بیمار ناراحتی ایجاد کند. اما دستگاه bipap به دلیل دو سطح فشار متفاوتی که ایجاد می‌کند، بیمار را در هنگام بازدم نیز کمک می‌کند. به این حالت که با کاهش فشار در هنگام باز دم، بیمار راحتی بیشتری دارد.

 

mode های دستگاه بای پپ bipap

 

mode خودکار یا auto bipap

 

mode تنظیم خودکار بای پپ، به این گونه عمل می‌کند که می‌تواند به صورت خودکار، اقدام به بررسی وضعیت بیمار کرده و در نهایت، به صورت اتوماتیک تنظیم شود. جالب است بدانید که به طور کلی، mode اتوماتیک، می‌تواند به صورت دقیقه به دقیقه، با توجه به تغییر در وضعیت بیمار، تنظیمات خود را تغییر دهد و متناسب با نیاز بیمار، عملکرد داشته باشد.

 

mode S

 

mode S که به نام spontaneous مشهور است، موردی است که بیمار می‌تواند خودش تنفس را کنترل کند. در واقع باید اشاره کنیم که این فشار می‌تواند توسط اپراتور تنظیم شده و در نهایت، خود بیمار دم و بازدم را کنترل نماید.

 

mode T

 

mode T که به طور اختصار کلمه time را نشان می‌دهد، مودی است که که بر اساس آن اگر بیمار توانایی کنترل تعداد تنفس هایی که باید در یک دقیقه صورت بگیرد را نداشته باشد، این دستگاه به راحتی و آسانی، می‌تواند تعداد تنفس های تنظیم شده را برای بیمار به همراه داشته باشد. در واقع در صورتی که بیمار تعداد دم و بازدم های تنظیم شده را نداشته باشد، این دستگاه می‌تواند این تعداد را کنترل نماید.

 

mode ST

 

mode ST که اختصار کلمه ی Sponyaneous / time است. این مود به این گونه عمل می‌کند که ابتدا، بیمار تنفس را شروع می‌کند و در نهایت، در صورتی که تنفس های او طبق تنفس های تنظیم شده نباشد، دستگاه به طور خودکار، عملیات کنترل را شروع کرده و تنفس او  را تنظیم کند.

 

 

mode hybrid bipap

 

این mode از دستگاه بای پپ دارای عملکرد بسیار جالبی است و به این صورت عمل می‌کند که ابتدا، تنظیمات به دستگاه داده می‌شود و پس از آن، دستگاه، با سنجش شرایط بیمار، می‌تواند در صورت کاهش قدرت عضلات بیمار و شدت تنفس او، اقدام به کنترل تنفس او کرده و در نهایت، حجم جاری تنفسی او را به میزان تنظیم شده برساند.

 

mode ASV

 

mode Adaptive servovwntilation  که از آن برای تنفس های شین استوک استفاده می‌شود. در واقع باید اشاره کنیم که این گونه از دستگاه ها پس از افت یا کاهش فلو، عملکرد خود را آغاز کرده و در نهایت، فشار های وارده از طریق دستگاه را کنترل می‌کند.

 

ایراد ها و خطاهای دستگاه بای پپ و سی پپ و نحوه برطرف کردن آن ها

 

در هنگام نفس کشیدن دستگاه شروع به کار نمی‌کند

عوامل:

دستور Auto On غیرفعال است

نفس کشیدن شما به مقداری قوی نیست تا سیستم Auto On قادر به تشخیص تنفس شما باشد

خروجی هوا به طور محکم به دستگاه متصل نیست و یا وصل نشده است 

 

راهکار:

اگر دستور Auto On غیر فعال بود آن را فعال نمایید

عمیق تر نفس بکشید تا سیستم Auto On قادر به تشخیص تنفس شما باشد

وصل بودن خروجی هوا و محکم متصل بودن آن را بررسی نمایید

 

تجمع آب در شلنگ باعث ایجاد صدای اضافه می‌شود

عوامل:

مقدار رطوبت مرطوب کننده بسیار زیاد است

دمای اتاق در طول شب به تدریج کاهش می‌یابد

 

راهکار:

مقدار رطوبت مرطوب کننده را کاهش دهید

دمای اتاق را به مقدار معینی افزایش دهید

 

در هنگام استفاده، کار کردن دستگاه به طور ناگهانی قطع می‌شود

عوامل:

به علت قرار نگرفتن درست ماسک سیستم Auto Off جریان هوا با فشار بیشتری را تشخیص داده است

ممکن است در هنگاه استفاده از دستگاه با دهان نفس کشیده باشید.

 

راهکار:

از قرار گرفتن درست ماسک بر صورت بیمار اطمینان حاصل کنید

اگر ماسک به درستی متصل نشده بود با استفاده از بند های آن اقدام به تنظیم نماید

 

نشانه های انسداد مجاری تنفسی عود کرده است

عوامل:

مسدود بودن فیلتر هوا

تغییر کردن وضعیت آپنه خواب

 

راهکار:

فیلتر هوا را تمیز نمایید؛

در صورت خراب بودن فیلتر اقدام به تعویض آن نمایید

 

هوای دمیده شده از دستگاه بسیار گرم است

عوامل:

کثیف بودن فیلتر هوا

بسته بودن مجرای ورودی هوا به دستگاه

زیاد بودن بیش از حد دمای محیط

 

راهکار:

تمیز کردن فیلتر هوا

باز کردن مجرا های ورودی هوا به دستگاه

دستگاه را از کنار منبع گرما یا محل دارای گرد و خاک یا پرده دور کنید.

 

 

صفحه نمایشگر چیزی را نشان نمی‌دهد

 

عوامل :

دستگاه به برق وصل نیست   

کابل برق دستگاه مشکل دارد

 

راهکار:

کابل برق را چک کنید و از متصل بودن آن اطمینان حاصل نمایید

 

خشک شدن بینی و گلو

عامل :

رطوبت کم دستگاه است

 

راهکار:

محفظه مرطوب کننده را به دستگاه متصل کنید 

مقدار رطوبت دستگاه را مقداری افزایش دهید

 

مطالعه اصول عملکرد دستگاه اکسیژن ساز

 

 

مشاوره رایگان تعمیر دستگاه اکسیژن ساز، سی پپ و بای پپ در تبریز

04133362384

 

شرکت و آموزشگاه پیشگامان مرجع تخصصی برگزاری دوره های مهندسی پزشکی و تعمیر تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی در تبریز  04133362384

آموزش رایگان تعمیر تجهیزات پزشکی

دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای

 

 

تعمیر دستگاه بای پپ در ارومیه

تعمیر دستگاه بای پپ در اردبیل

تعمیر دستگاه بای پپ در زنجان

تعمیر دستگاه بای پپ در میاندوآب

تعمیر دستگاه بای پپ در مهاباد

تعمیر دستگاه بای پپ در اشنویه

تعمیر دستگاه بای پپ در مرند

تعمیر دستگاه بای پپ در مراغه

 

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
دستگاه اکسیژن ساز خانگی ، دستگاه سی پپ ، دستگاه cpap ، cpap ، تعمیر دستگاه cpap در تبریز ، تعمیر دستگاه سی پپ در تبریز ، دستگاه سی پپ CPAP چیست ، Continuos Positive Airway Pressure ، آپنه خواب ، مکانیزم دستگاه  سی پپ CPAPA ، انواع دستگاه سی پپ CPAP ، سی پپ CPAP با فشار ثابت ، سی پپ با فشار خودکار ، نحوه کار دستگاه سی پپ CPAP ، موتور سی پپ CPAP ، شلنگ سی پپ CPAP ، ماسک سی پپ CPAP ، دستگاه بای پپ ، دستگاه bipap ، دستگاه bpap ، mode های دستگاه بای پپ bipap ، تعمیر دستگاه بای پپ در تبریز ، تعمیر دستگاه تنفسی در تبریز ، ایراد ها و خطاهای دستگاه بای پپ و سی پپ ، مشاوره تعمیر بای پپ ، مشاوره تعمیز سی پپ ، آموزش رایگان تعمیر تجهیزات پزشکی ، دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای ، تفاوت دستگاه سی پپ و بای پپ چیست؟ ، طرز کار دستگاه بای پپ ، تفاوت دستگاه اکسیژن ساز ، بای پپ و سی پپ ، تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و بای پپ ، تفاوت دستگاه اکسیژن ساز و سی پپ ، تعمیر دستگاه بای پپ در ارومیه ، تعمیر دستگاه بای پپ در اردبیل ، تعمیر دستگاه بای پپ در زنجان ، تعمیر دستگاه بای پپ در میاندوآب ، تعمیر دستگاه بای پپ در مهاباد ، تعمیر دستگاه بای پپ در اشنویه ، تعمیر دستگاه بای پپ در مرند ، تعمیر دستگاه بای پپ در مراغه ،
تماس
پیام در واتساپ
سوال خود را در واتساپ مطرح کنید