menusearch
pishgamantabriz.ir

تشریح و آموزش کامل دستگاه اتوکلاو

سه شنبه هشتم مهر ۹۹
(14)
(1)
تشریح و آموزش کامل دستگاه اتوکلاو

مشاوره رایگان تعمیر اتوکلاو در تبریز

04133362384

تشریح و آموزش کامل دستگاه اتوکلاو

 

اتوکلاو(گرمای مرطوب) :


اتوکلاو دستگاهى است که براى استریل کردن مواد و ظروف استفاده میشود، کلمه اتوکلاو از دو کلمه اتو به معنای اتوماتیک و کلاو به معنای کلید به وجود آمده است، دستگاه اتوکلاو در فرآیند استریل کردن (بوسیله فشار بخار) کاربرد زیادی دارد، همچنین کاربرد آن در مکانهای مختلف مثل مراکز عمومی بهداشت، آزمایشگاهها، مراکز تحقیقاتی و میکروبیولوژی بسیار پراهمیت است، اتوکلا در فرآیندهای صنعتی که به فشار زیاد نیاز دارند هم کاربرد دارد.
نکته :اتو کلاو بهترین طریق استریل کردن وسایل است.
نکته : موادی که داخل اتوکلاو قرار میگیرند،بایستی تحمل دما و فشار اتوکلاو را داشته باشند.

اتوکلاو دندانپزشکی

فور (حرارت خشک ) :

 

 

دستگاه فور دندانپزشکی

 

 


دستگاه فور در دندانپزشکی در حقیقت استریل کردن بوسیله حرارت خشک است.
دستگاه فور، داراي يک اجاق و يک اتاقک عايق کاري شده است که با جريان برق گرم مي شود. ايـن دستگاه داراي بدنه فولادي، فن، زمان سنج، حرارت سنج، تنظيم کننده درجه حرارت، ترموستات و سيستم ارت است.
وسایل و لوازم مختلف با درجه حرارت های مختلف در زمان خاص و به شرح ذیل استریل میشوند:
در 160 درجه سانتي گراد در مدت 2 ساعت
در 171 درجه سانتيگراد در مدت 1 ساعت


تقسیم بندی ابزار


ابزار بحرانی: ابزاری که با حفرات یا بافت های استریل بدن در تماس هستند. این ابزار باید همیشه به صورت استریل استفاده شوند. ازجمله این ابزارها ابزار جراحی، پروپ های قلبی، کاتترها، پروتزها و لاپاروسکوپ هستند.

ابزار نیمه بحرانی: ابزاری که در تماس با غشاء مخاطی، تناسلی، مجاری ادراری و پوست آسیب دیده می‌باشند. این ابزار باید استریل بوده و یا حداقل ضدعفونی سطح بالا برای آنها انجام شود ) روش ترجیحی برای فرآیند نهایی این ابزار، استریلیزاسیون است(. از جمله این ابزارها وسایل کمک تنفسی، ابزار بیهوشی و آندوسکوپی است.


ابزار غیر بحرانی: ابزاری هستند که با پوست سالم تماس دارند. این ابزار باید تمیز و خشک استفاده شوند. البته در بعضی مواقع ضدعفونی سطح متوسط یا سطح پایین هم لازم می‌شود. از جمله این ابزارها فشارسنج، انکوباتور، تشک و مبل است.


استریلیزاسیون

 

استریلیزاسیون با بخار آب از پرکاربردترین و قابل اعتمادترین روش است. این روش غیر سمی، ارزان و سریع است و نفوذ خوبی دارد. دو نوع اصلی اتوکلاو، نوع تخلیه تحت جاذبه ) گراویتی( و اتوکلاو تحت خلا است.
در دستگاه های گراویتی بخار از بالا یا کناره های محفظه استریل وارد شده و چون سبک تر از هوا است، هوا از ته محفظه و به کمک نیروی جاذبه از طریق دریچه تخلیه بیرون رانده می‌شود. اتوکلاوهای تحت جاذبه معمولا برای آماده سازی محیط های آزمایشگاهی، محصولات دارویی و آبی، از بین بردن زباله های بهداشتی و وسایل غیرمتخلخلی که بخار به طور مستقیم با سطح‌ آنها در تماس باشد، استفاده می‌شوند. دستگاه های استریل تحت جاذبه، به دلیل وجود هوا، از زمان بخار طولانی برخوردار هستند و به طور کلی به دلیل عدم امکان استریل اقلام و لوازم توخالی توصیه نمی‌شوند.
استریلیزاسیون با بخار با استفاده از اتوکلاو پره وکیوم ) تخلیه تحت خلا( : اگر چه تفاوت این روش با روش قبلی اندک و محدود به میزان دما و تخلیه هوا است، اما کیفیت استریل در این روش قابل توجه است. در این نوع دستگاه های استریل یک پمپ خلا پیش بینی می‌شود تا هوای داخل محفظه استریل، پیش از دمیدن بخار، تخلیه شود. ویژگی بارز برخورداری از پمپ خلا، امکان نفوذ تقریبا از لحظه اول به داخل اقلام و لوازم حتی اقلام متخلخل است. با توجه به اینکه در نوع پیش خلا بخار تقریبا از لحظه اول به داخل وسایل حتی اجسام متخلخل نفوذ می‌کند، این دستگاه مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بهترین روش استریل کردن وسایل مقاوم به حرارت، استریلیزاسیون با بخار با استفاده از اتوکلاو پره وکیوم است.


موارد کاربرد اتوکلاو


به طور کلی تمام مواد غیر عفونی و عفونی آلوده شده با عوامل بیولوژیک شامل بقایای نمونههای محیط کشت تلقیح شده، پاتوژنهای رشد کرده، سلولهای انسانی، حیوانی و گیاهی، مواد آلوده شده به مدفوع انسان یا حیوان، محصولات خونی انسان و حیوان و … میتوانند اتوکلاو شوند.
وزن، دما و فشار اتوکلاو
اتوکلاوها بر اساس نوع کاری که انجام میدهند دارای وزن های مختلفی هـستند. محدوده وزن اتوکلاو رومیزی معمولاً بین ۲۰ تا ۶۰ کیلوگرم متغیر است.
دما و فشار در اتوکلاو مطابق استانداردهای بینالمللی توسط کارخانه سازنده تنظیم میشود. بر اساس استاندارد در دمای ۱۲۱ درجه سانتیگراد و فشار ۱/۲ بار ابزارآلات باید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه، تحت فرآیند استریلیزاسیون قرار گیرند و در دمای ۱۳۴ درجه سانتیگراد و فشار ۲/۱ بار مدت زمان استریلیزاسیون حداقل ۳ دقیقه است.


انواع اتوکلاو


با توجه به نوع ابزارآلات، اتوکلاوها به سه کلاس N و S و B طبقهبندی میشوند. این طبقهبندی به منظور صحت عملکرد استریلیزاسیون با توجه به نوع وسایل صورت میگیرد.


اتوکلاو کلاس N


در خرید این نوع اتوکلاو باید بسیار دقت کرد. بر اساس استاندارد این اتوکلاو قادر است ابزار آلات جامد بدون پوشش را استریل نماید. به این ترتیب تضمینی برای استریل وسایل پوششدار (مثل پارچه یا کاغذ های مدیکال) و نیز وسایل حفره دار وجود ندارد.
(استریل مواد توپر بدون بسته بندی)
 

اتوکلاو کلاس S


وسایلی که در این نوع اتوکلاو میتوان استریل نمود توسط کارخانه سازنده مشخص میشود. این اتوکلاو میتواند ابزار آلات بدون پوشش جامد یا پوشش دار جامد، مواد نساجی مثل پارچه، گاز تک لایه و وسایل سوراخ دار B را استریل نماید. یک اتوکلاو کلاس S میتواند با پمپ وکیوم یا بدون آن تجهیز شود و قطعاً دارای سیکل خشککن است.


اتوکلاو کلاس B


این اتوکلاو میتواند تمام انواع ابزار و وسایل پوشش دار جامد و بدون پوشش، مواد نساجی و ابزار سوراخ دار و پرمنفذ (متخلخل)را استریل نماید. اتوکلاوهای این رده دارای پمپ وکیوم قدرتمندی است که میتواند تا حدود ۰/۹- بار خلاء ایجاد کند.
 

اهمیت پمپ وکیوم در اتوکلاو


وجود بسته های هوایی در ابزارآلات حفره دار و متخلل نیز انکارناپذیر است. بنابراین باید راه حل مناسبی برای از بین بردن این بسته های هوایی ارائه شود. در این رابطه پمپ وکیوم، تضمین استریلیزاسیون مناسب خواهد بود.


وجود پمپ دو مزیت اصلی دارد:


۱- قبل از شروع سیکل استریل جهت خارج کردن بستههای هوایی
۲- در پایان عملیات دستگاه به منظور خشک کردن ابزارآلات


فرآیند استریل در اتوکلاو


کل مدت زمان کار دستگاه اتوکلاو از فشار دادن دکمه Start (شروع کار) تا پایان کار سیستم، مجموع سه زمان Preheating Time: ) زمان اولیه (، )Sterilization Timeزمان استریلیزاسیون Drying Time ( (زمان خشک شدن) است.
برنامه کامل استریل عبارت از ۹ مرحله زیر است:
آبگیری – پیش خلاء – افزایش دما – استریل – تخلیه – پس خلاء – خشک شدن – یکسان سازی – پایان کار

 

 

 

نمودار اتوکلاو کلاس B

 

اجزای اصلی اتوکلاوها:

 

تعمیر اتوکلاو موکوم در تبریز


چمبر: محفظه یا همان اتاقک که محل قرار دادن ابزار ها برای عمل استریل است. این اتاقک در زمان استریلیزاسیون با بخار پر می‌شود.

 


مخزن آب اصلی: منبع تامین آب اتوکلاو که بایستی با آب مقطر پر شود.(عدم استفاده از آب مقطر باعث ایجاد رسوب در دستگاه می‌شود)

مخزن آب مصرف شده: در پایان سیکل کاری اتوکلاو بخار داخل چمبر مجددا به آب تبدیل شده و داخل این مخزن ریخته می‌شود.

 

تعمیر اتوکلاو دندانپزشکی در تبریز

کندانسور: یک میله فنری و مارپیچ است که بخارات با عبور از آن به مایع تبدیل شده، و به داخل مخزنِ آبِ مصرف شده میریزند.

 

تعمیر اتوکلاو فراز مهر


شیر یا سوپاپ اطمینان: جهت ایمنی محفظه چمبر استفاده شده و در صورتی که فشار چمبر از حد مجاز بالا رود سوپاپ عمل میکند و فشار تخلیه می‌شود.

 


برد الکترونیکی:کلیه عملیات پردازش و کنترل در این قسمت انجام شده که معمولا از میکروکنترلر استفاده میشود.


فیلتر آب: در مسیر ورودی آب به چمبر یا مولد بخار قرار دارد تا تمامی ناخالصی های آب را بگیرد.


سنسور دما: این سنسور معمولا در چمبر و بویلر قرار میگیرد و جهت خواندن دما وارسال آن به برد کنترلی جهت کنترل دما بکار میرود.


سنسور فشار: فشار داخل چمبر را خوانده و به برد کنترلی ارسال میکند.


ترموستات ایمنی: در مسیر ورودی برق اتوکلاو قرار میگیرد و در صورتی که دما بیش از حد مشخص بالاتر رود جریان برق را قطع میکند.


پمپ وکیوم: این پمپ در اتوکلاو کلاس B ،باعث تخلیه هوای داخل چمبر و ایجاد فشار منفی می‌شود.

 

فن (FAN):برای خنک کاری سیستم داخلی اتوکلاو استفاده می‌شود.


صفحه نمایش: جهت نمایش دما، فشار، انتخاب نوع سیکل، آلارم ها و...

 


هولدر و سینی: در داخل چمبر قرار داده میشوند و ابزار استریل را بر روی آنها میچینند.


فیلتر باکتریولوژیک:این فیلتر برای تسریع در فرآیند خشک کردن، هوا را به داخل سیستم میفرستد تا باعث خشک شدن ابزار استریل گردد.


میکروسوئیچ درب: جهت اطمینان از قفل شدن درب اتوکلاو بطوری که تا عمل نکردن میکروسویچ سیکل شروع نمی‌شود.

میکرو سوئیچ درب اتوکلاو


پرینتر: در بعضی از اتوکلاوها جهت ارایه گزارش از سیکل انجام نصب می‌شود.


کانکتورهای ورود و خروج آب: برای پر کردن مخزن آب اصلی و تخلیه مخزن آب مصرف شده استفاده می‌شوند.

 

ایرادهای رایج دستگاه اتوکلاو :

 

خرابی واشر دور درب :این واشر یک واشر از جنس سیلیکون است که در صورت خرابی بخار از دور درب به بیرون نفوذ کرده و احتمالا باعث ارور دادن اتوکلاو شود.


خرابی میکروسوئیچ درب :وظیفه این میکروسوئیچ ها برای اعلام بسته شدن یا نشدن درب به پردازنده دستگاه اتوکلاو است. چون این سوئیج ها مکانیکی هستند در طول زمان دچار خرابی می‌شوند.


خرابی پمپ وکیوم : پیستون های پمپ وکیوم که بصورت دیافراگمی از جنس پلاستیک هستند معیوب شده و پمپ دیگر نمی‌تواند فشار منفی لازم را ایجاد کند.


خرابی برد الکترونیکی : قطعات تحت تنش مانند ترایاک یا رگولاتور یا پل دیود بیشتر دچار خرابی می‌شوند.


عدم تشخیص آب مخزن : در صورت که سنسورهای داخل آب مخزن را رسوب بگیرید این مشکل پیش می‌آید که بایستی سنسورها کاملا تمیز شوند.


گرفتگی در مسیر لوله ها : بخار آب در مرور زمان باعث گرفتگی لوله های اتوکلاو می‌شود. که بایستی تمیز یا تعویض شوند.


خرابی شیر برقی ها :چون شیر برقی ها در مسیر آب و بخار هستند ممکن است در طول زمان رسوب باعث گیر کردن پیستون شیربرقی شود و شیر برقی نتواند مسیر را به خوبی باز و بسته کند. که بایستی شیر برقی را باز و سرویس کرد.

 

 

برای یادگیری سایر دستگاه های پزشکی کلیک کنید

 

 

 04133362384

 

تعمیر اتوکلاو در تبریز

 

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
تماس
پیام در واتساپ
سوال خود را در واتساپ مطرح کنید