menusearch
pishgamantabriz.ir

تشریح دستگاه آمالگاماتور

دوشنبه هفدهم شهریور ۹۹
(6)
(0)
تشریح دستگاه آمالگاماتور

مشاوره رایگان تعمیر آمالگاماتور 04133362384

دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی چیست

دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی

آماگام چیست


هنگامی که حفره ای چه به دلیل پوسیدگی و چه به دلیل شکستگی در دندانها ایجاد میشود،باید توسط مادهای ترمیم شود. ماده ترمیمی باید تا حد امکان خواص مشابهی با دندان داشته باشد و با محیط بدن انسان نیز سازگار باشد. قدیمیترین ماده ترمیمی در حدود دو هزار سال پیش در مصر استفاده شد. در این کشور شخصی برای ترمیم دندان خود از قطعهای فلز برنز استفاده کرد اما بعد از مدتی این فلز اکسیده شد و دندان او به رنگ سبز درآمد. از حدود 150 سال پیش ماده ترمیمی به نام آمالگام وارد عرصه دندان پزشکی ترمیمی شد. آمالگام همان ترکیب فلزیی نقره ای رنگ آشنایی است که در دندانهای بسیاری از ما به عنوان پر کردگی قرار دارد.

آمالگام دندانپزشکی


ترکیبات آمالگام


آمالگام آلیاژی است که دو فلز اصلی تشکیل دهنده آن جیوه و نقره هستند. عناصر دیگر مانند قلع و مس هم برای ایجاد بعضی خواص به این ترکیب اضافه شدهاند. آمالگام قبل از ترکیب شدن برای آلیاژ به صورت دو قسمت پودر و مایع وجود دارد. قسمت پودری آن شامل نقره، مس و مقداری قلع است و قسمت مایع نیز از فلز مایع جیوه تشکیل شده است. در مطب دندانپزشکی ابتدا دندانپزشک، قسمتهای پوسیده دندان را تراش داده و دندان را به شکل مناسبی برای پذیرش ماده ترمیمی آمالگام آماده میکند. سپس پودر و مایع آمالگام با هم مخلوط شده،ترکیبی با قوام خمیری ایجاد میکند. که این قوام خمیری حدود ۲ تا ۳ دقیقه به دندانپزشک فرصت میدهد تا آمالگام را درون حفره دندان قرار داده و شکل مناسب را برای آن ایجاد کند. پس از این زمان،آمالگام شروع به سفت شدن میکند و آلیاژ بسیار مستحکمی از خود به جای میگذارد. این ماده در برابر رطوبت محیط دهان و فشارهای ناشی از جویدن مقاومت خوبی دارد و عمر متوسطی بین ۵ تا 10سال برای یک پرکردگی آمالگام پیشبینی میشود. علاوه بر آمالگام مواد ترمیمی دیگری نیز بهنام ترمیمهای همرنگ دندان (کامپوزیت) در بازار دندانپزشکی وجود دارد. این مواد برای ترمیمهای دندانهای جلویی که در معرض دید هستند، انتخابهای مناسبی است اما از نظر تحمل فشارهای جویدن و عمر برای ترمیم سطوح جونده دندانهای عقبی، انتخابهای چندان مناسبی نیستند.

 

 ماده آمالگام دندان و دستگاه آمالگاماتور


دستگاه آمالگاماتور چیست


آمـالگـامـاتور یک میکسر و دستگاه ترکیب آمـالگـام است که توانایی انتخاب مقدار درصد ترکیب آمالگام و جیوه را دارد. واژه آمالگاماتور در واقع مخفف دو کلمه آماگام و موتور است که برای ترکیب آمالگام دندانی کاربرد دارد.این دستگاه در واقع یک میکسر است که در انواع مختلف کپسولی، پودری و کپسولی و مخزنی ساخته شده است.


انواع دستگاه آمالگاماتور

 

۱- دستگاه آمالگاماتور کپسولی
درنوع کپسولی آمالگاماتور، کپسول در محل گیره کپسول گذاشته میشود و امکان تنظیم مقدار پودر و جیوه نیست، زیرا شرکت سازنده مقدار واحد آمــالـگــام و جـیــوه را تعیین کرده است و درون کپسـول قرار داده شده است و این مدل تنظیم خاصی ندارد.در این کپسول یک پرده نازک قرار دارد که جیوه را از پودر جدا می‌کند، هنگامی که دستگاه شروع به کار میکند پرده از بین رفته و پورد و آمالگام باهم ترکیب می‌شوند.
 

 

کپسول آمالگام دنداندستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی

 

2- دستگاه آمالگاماتور ترکیبی (پودری)


آمالگام به صورت پودر است و برای تبدیل آن به خمیـر، جیـوه بـا آن مخلـوط مـیکننـد. در داخـل دسـتـگـاه مـخـزنهـای مـجزایی برای ریختن آمالگام و جیوه وجود دارند. ابتدا آمالگام و جیوه را داخل مخزنهایشان میریزند و با استفاده از اهرم یا کنترل کننده درصد ترکیب آنها با هم را مشخص میکنند. سپس این مواد به مقدار تعیین شده وارد همـزن مـیشـونـد و در نهـایـت مخلـوط حـاصـل به خـــروجـــی دسـتـگـــاه رفـتـــه و مـــورد اسـتـفــاده قــرار میگیرند. دراین نوع دستگاه میزان پودرآمالگام متغییر است که پیچ تنظیم آن در بغل دستگاه قرار گرفته است ولی مقدار جیوه همیشه ثابت است. هرچه پیچ تنظیم به طرف مثبت باشد پودر بیشتر و به طرف منفی پودر کمتر است.
 

 

دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی                      دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی

 


3- دستگاه دو کاره (پودری و کمپسولی)


این مدل از دستگاه ها هر دو کارایی را دارا میباشند.

 

 

دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی


دستگاه آمالگاماتور از قسمتهای زیر تشکیل شده است:

 

مخزن پودر و جیوه - موتور الکتریکی (معمولا 220 ولت) - مخلوط کن - برد الکترونیکی – تایمر- اهرم تعیین تعداد واحد

 

 
دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی
            دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی

ایرادهای رایج آمالگاماتور دندانپزشکی

 

1- شکستن قسمت دوشاخ (قسمت نگهدارنده کپسول آمالگام)

 

2- کارنکردن موتور آمالگاماتور : برای تست موتور می‌توانیم هم از تست اهمی استفاده کنیم و یا برق را بصورت مستقیم به موتور اعمال کنیم.

 

3- بهم خوردن درصد ترکیب پورد و جیوه : به دلیل خشک شدن پورد داخل پیمانه پودر تنظیم درصد ترکیب بهم میخورد که در اینصورت باید دستگاه را باز و پیمانه را تمیز و مجددا دستگاه را تنظیم کنیم.

 

4- ایراد برد : این ایراد بیشتر برای قطعات تحد تنش مانند تریاک، ترانزیستور و رگولاتور پیش می‌آید.

 

 

برای یادگیری سایر دستگاه های دندانپزشکی کلیک کنید

 

مشاوره و ثبت نام آموزشگاه پیشگامان 04133362384

 

آموزشگاه پیشگامان تبریز تخصصی ترین مرکز آموزش و تعمیر تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی در تبریز و شمالغرب 

تعمیر آمالگاماتور در تبریز

 

آموزشگاه پیشگامان مرکز برگزاری دوره های مهندسی پزشکی در تبریز

آموزش رایگان تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای

گالری تصاویر محصول
 آمالگاماتور
 آمالگاماتور دندانپزشکی
تصاویر
بیشتر
آموزشگاه پیشگامان تبریز ، آموزش تعمیر تجهیزات دندانپزشکی تبریز ، آموزش تعمیر تجهیزات دندانپزشکی تبریز ، آموزش مهندسی پزشکی در تبریز ، تعمیر دستگاه آمالگاماتور در تبریز ، دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی ، تعمیر دستگاه آمالگاماتور در تبریز ، آمالگام دندانپزشکی ، دستگاه آمالگاماتور ، دستگاه آمالگاماتور چیست ، دستگاه آمالگاماتور کپسولی ، دستگاه آمالگاماتور پودری ، تعمیر دستگاه آمالگاماتور در تبریز ، تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در تبریز ، آمالگام ، آمالگاماتور چیست ، آموزش تعمیر دستگاه آمالگاماتور در تبریز ، آمالگاماتور چیست ، کاربرد دستگاه آمالگاماتور ، آموزشگاه پیشگامان ، شرکت پیشگامان ، تعمیر تجهیزات پزشکی ، تعمیر تجهیزات دندانپزشکی ، آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی ، آموزش تعمیر تجهیزات دندانپزشکی ، ایرادهای رایج آمالگاماتور دندانپزشکی ، تعمیر آمالگاماتور در تبریز ، دوره های مهندسی پزشکی در تبریز ، آموزش رایگان تعمیر تجهیزات پزشکی ، آموزش رایگان تعمیر تجهیزات دندانپزشکی ، دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای ، مشاوره رایگان تعمیر آمالگاماتور ، دستگاه آمالگاماتور دندانپزشکی چیست ،
تماس
پیام در واتساپ
سوال خود را در واتساپ مطرح کنید