menusearch
pishgamantabriz.ir

معرفی و تشریح کامل دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

سه شنبه هشتم مهر ۹۹
(9)
(0)
معرفی و تشریح کامل دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

مشاوره تعمیر رادیوگرافی دندانپزشکی در تبریز

04133362384

 

رادیوگرافی دندان چیست


رادیوگرافی دندان تصاویری از دندانهای شما هستند که دندانپزشک برای بررسی سلامت دهان و دندانتان استفاده میکند. این پرتوهای ایکس با میزان کم تابش برای ضبط تصاویر داخلی دندانها و لثه استفاده میشود. رادیوگرافی میتواند به دندانپزشک در شناسایی مشکلاتی مانند حفره، پوسیدگی دندان، عفونت و دندانهای آسیب دیده کمک کند.


رادیوگرافی دندان چه کاربردی دارد ؟

 

رادیوگرافی دندان در موارد زیادی کاربرد دارد و با کمک آن میتوان مشکلات دندان را بررسی کرد. میتوان گفت که بدون رادیوگرافی یا عکسبرداری از دندان یک دندانپزشک نمیتواند شدت پوسیدگی دندان را تشخیص دهد. از کاربردهای دیگر آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :


1- تشخیص مشکلاتی مانند کیست، تومور و آبسه
2- کمک به دندانپزشک برای برنامه ریزی طرح درمان مناسب برای مواردی چون پوسیدگیهای گسترده، جراحی عصب کشی، ایمپلنت دندان و کشیدن دندان
3- برنامهریزی طرح درمان مناسب برای انجام ارتودنسی و ردیف کردن دندانها
4- تشخیص مشکلات دهانی مانند پوسیدگی دندان، ساختارهای دندانی پنهان ( مانند دندان عقل ) و …
5- تشخیص و بررسی دندانهایی که در جای خود نبوده و یا به درستی در لثه رویش نمیکنند.

 

رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی داخل دهانی :


رادیوگرافیهای داخل دهانی رایجترین نوع هستند در این روش سنسور یا فیلم درون دهان قرار میگیرد و سطح بالایی از جزئیات را نمایش میدهد.


•    تشخیص پوسیدگی
•    مشاهده ریشه دندان
•    بررسی سلامت ناحیه استخوانی اطراف دندان
•    مشاهده وضعیت دندان در حال رشد

 

رادیوگرافی خارج دهانی :

 

رادیوگرافیهای خارج دهانی به گونهای تهیه میشوند که سنسور رادیوگرافی در خارج دهان بیمار قرار میگیرد. این دسته از رادیوگرافیها نسبت به رادیوگرافی داخل دهانی جزئیات کمتری را نشان میدهند و تمرکز آنها بیشتر بر روی فکها و جمجمه است.

 

تصویر برداری دیجیتال :

 

Digital radiography یا تصویر برداری دیجیتال به روشی گفته میشود که یک سنسور حساس به اشعه X جای فیلم رادیو گرافی در دهان بیمار قرار میگیرد. تصویربرداری دیجیتال در زمینه دندانپزشکی توسط دو سیستم سنسورهای RVG و اسکنرهای فسفر پلیت انجام می‌پذیرد. به عکس برداری با استفاده از سنسورهای RVG، روش مستقیم یا DIRECT و به عکس برداری با استفاده از اسکنرهای فسفرپلیت، روش غیرمستقیم یا lndirect گفته میشود.


سنسور RVG

 

این نوع رادیوگرافی بسیار پیشرفته قابلیت عکسبرداری را به صورت دیجیتالی و با یک دهم میزان اشعه دارا است. تصاویری شفاف و دقیق در کمتر از 3 ثانیه بر روی کامپیوتر آماده و قابل چاپ است و نیازی به کلیشه های قدیمی نیست.
سیستم نرم افزاری بسیار پیشرفته و قوی با دسترسی آسان به تمام ابزارهای موردنیاز جهت هر گونه تغییر و تصحیح، امکان آنالیز تصاویر را در بزرگنمایی مناسب و دلخواه در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. سیستم مونیتورینگ تمامی رادیوگرافی ها به صورت شبکه بر روی یونیت های کلینیک نصب شده و دسترسی به آن از تمامی مونیتورها امکان پذیر است. علاوه بر آن امکان داشتن کپی در آرشیو از تمامی فایل های ایجاد شده به صورت دیجیتالی بر روی کامپیوتر و همین طور نسخه چاپ شده آن وجود دارد.
طراحی ویژه این دستگاه باعث جلوگیری از بروز آسیب به دهان بیمار در هنگام قرار گیری داخل دهان شده و سهولت در پوزیشنینگ را به همراه خواهد داشت RVG مخفف رادیوویزوگرافی (Radio viso graphy) است. تکنیک RVG یک روش نسبتاً جدید در تصویر برداری دندان است و اکثر اوقات در مطب دندانپزشکی همراه با نرم افزار دندانپزشکی استفاده میشود که نیاز به فیلم رادیوگرافی و ظهور وثبوت را از بین میبرد.
این سیستم بر روی دستگاههای رادیوگرافی که دارای دکمه RVG بوده و یا میتوان به صورت دستی زمان تابش آنها را تا 01/0 ثانیه کم کرد کاربرد دارد. از مزایای مهم RVG این است که دُز اشعه حدود 75 الی 80 درصد در این روش کاهش یافته و در واقع خطر اشعه X در این سستم تقریباً وجود نخواهد داشت.
  RVG از یک سنسور که در داخل دهان بیمار قرار میگیرد تشکیل شده است به طوریکه سطح حساس آن در مقابل کن رادیوگرافی باشد. این سنسور همان نقش فیلم را ایفاء کرده و با تاباندن اشعه این سنسور تصویر را بلافاصله بر روی کامپیوتری که به آن متصل است منتقل میکند.
سنسور از اندازه های مختلف برای متناسب شدن با اندازه دهان افزادمختلف ساخته شده است. کلیه مراحل پردازش تصویر توسط نرمافزار مخصوصی که قبل از نصب دستگاه در کامپیوتر نصب میگردد صورت میگیرد. و البته درایور این نرم افزار میتواند با یکی از نرم افزار های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد از کارهای مختلفی که با این نرمافزار و نرم افزار دندانپزشکی بر روی تصویر گرفته شده میتوان انجام داد به موارد زیر میتوان اشاره نمود:


1ـ پرونده سازی برای بیمار
2ـ امکان اندازهگیری کانالها و ابعاد مختلف بر روی تصویر
3ـ امکان رنگآمیزی تصاویر
4ـ شناسائی دقیق عارضههای روی تصویر
5ـ سه بعدی سازی تصویر
6ـ اندازهگیری زوایای مختلف بر روی تصویر
7ـ امکان بزرگنمائی تصویر جهت مشاهدة بهتر آن
8ـ امکان چرخش (Rotation) و معکوس سازی (Inversion) تصویر سیستم استفاده از rvg
سنسور آر وی جی ( RVG ) از سه لایه اصلی تشکیل شده و در انواع با کیفیت بالا به ۵ لایه ارتقاء مییابد:
لایه سنتیلاتور
سنسور CMOS یا CCD
برد الکترونیک
لایه ضربهگیر (Anti-shock)
لایه فیبر نوری (Fibre-optic)

 

RVG دندانپزشکیRVG دندانپزشکی

  اسکنر فسفر پلیت :


سنسورهای دستگاه فسفر پلیت بیسیم بوده و ضخامت آنها حتی از فیلم های رادیوگرافی نیز کمتر است. روش کار در فسفرپلیت ها بسیار شبیه به روش سنتی عکس برداری با فیلم است. کافیست سنسور بیسیم را درون دهان بیمار قرار دهید و بعد از عکس برداری سنسور را از دهان بیمار خارج کنید. حال بجای آنکه با استفاده از مواد ظهور و ثبوت و در تاریکخانه عکس را ظاهر کنید(روش سنتی)، سنسور را برای اسکن در فسفرپلیت قرار می‌دهید. این دستگاه عکس گرفته شده توسط سنسور را اسکن کرده و بر روی مانیتور کامپیوتر شما نمایش می‌دهد.
فرایند تصویربرداری بسیار شبیه به فیلم است به طوریکه دستیار تصویری در یک پلیت می‌گیرد و برخلاف سنسورها هیچ گونه سیم یا کابلی که باید در طول زمان تصویربرداری استفاده شود، وجود ندارد. بعد از گرفتن عکس، پلیت ها را به یک دستگاه که در واقع یک نوعی از پردازشگر است، منتقل می‌کنند.
در حقیقت این پردازشگر یک اسکنر لیزری است که با توجه به نوع سیستم، پلیت ها درون یک شکاف یا روی یک درام قرار میگیرند و سپس دستگاه کار خود را شروع می‌کند.
هنگامی که تصاویر ظاهر می‌شوند،می توان به آسانی آنها را در نرم افزار در قالب مناسب خود منتقل کرد.اگرچه این مراحل نرم افزاری ،از تصویر فوری سنسورها آهسته تر است،اما کل مدت زمان کار با فسفر پلیت بسیار سریعتر از روش های قدیمی است.
از مزایای استفاده از فسفرپلیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
وایرلس بودن سیستم و راحتی بیمار در زمان گرفته شدن عکس
تصویربرداری به روش دیجیتالی
قابلیت به اشتراک گذاشتن تصاویر توسط نرم افزار دستگاه
بدون نیاز به فیلم رادیوگرافی
عدم نیاز به روش های سنتی ظهور و ثبوت و تاریکخانه
افزایش بهره وری و سرعت در کار
کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات
عدم نیاز به آموزش پیچیده برای کاربر دستگاه
سادگی و راحتی کار با سیستم
و مهم تر از همه : صرفهی اقتصادی

 

دستگاه فسفر پلیت

مقایسه :

 

 

سیستم تصویر برداری دیجیتال مستقیم (سنسور RVG) در مقابل تصویربرداری دیجیتال غیر مستقیم (فسفر پلیت) دارای سرعت بیشتری است. همچنین هزینه خرید این سنسورها نسبت به فسفرپلیت به مراتب کمتر (حدودا 50% قیمت فسفرپلیت) است. ولی در مقابل این سنسورها دارای ضخامت بسیار بالاتری نسبت به فیلم رادیوگرافی و سنسورهای فسفرپلیت میباشند. ضخامت فیلم رادیوگرافی و سنسورهای فسفرپلیت کمتر از 5/0 میلیمتر بوده و ضخامت سنسورهای RVG حدود 6 میلیمتر است.
همچنین سنسورهای RVG دارای سیم بوده که به گفته دندانپزشکان این سیم و ضخامت بالا باعث ناراحتی بیماران و همچنین پوزیشن دهی سخت تر این سنسورها مخصوصا برای دندان های مولار است.در ضمن سنسورهای RVG فقط در سایز 1 و2 و در موارد کمی در سایز 0 موجود است که دندانپزشک با پرداخت هزینه 50 درصد از دستگاه فسفرپلیت، می‌تواند فقط 1 سایز از سنسورهای RVG را خریداری نماید. ولی در مقابل با خرید یک دستگاه فسفرپلیت،دندانپزشک می‌تواند از تمامی سایز سنسورها که شامل سایز 0و1و2و3و4 است استفاده کرده و هزینه اضافه نپردازد.
دیگر تفاوت سنسور RVG و فسفرپلیت در مساحت سطح اکتیو یا فعال سنسور است.سنسورهای RVG دارای یک قاب پلاستیکی بوده که سنسور CMOS وسایر ملزومات الکترونیکی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل حدود 35 تا 40 درصد ار مساحت سطحی که در معرض تابش اشعه X قرار دارد، سطح غیر فعال بوده و قابلیت ثبت عکس ندارد.به همین خاطر در کاتالوگ ها و برشورهای شرکت های تولید کننده سنسورهای RVG دو مساحت برای سنسور تعریف شده است، یک عدد ابعاد خارجی سنسور و عدد دیگر ابعاد سطح اکتیو سنسور.اگر این عدد را بر هم تقسیم کنیم متوجه میشویم که حداکثر 70 درصد مساحت سنسور را سطح اکتیو تشکیل داده است.در مقابل سنسورهای فسفرپلیت دارای مساحت اکتیو 100 درصد بوده به این معنا که تمامی سطح سنسور فعال بوده و قابلیت ثبت عکس دارند.
بطور خلاصه در مقایسه با سنسورها، می‌توان گفت که فسفر پلیت ها دارای کاربرد بسیار ساده و راحتتری می‌باشند و نیاز به آموزش پیچیده ای برای کاربران آن وجود ندارد.
از طرفی در طولانی مدت،استفاده از فسفرپلیت نسبت به سنسورها از نظر اقتصادی به صرفهتر است چرا که باید توجه کرد هزینهی خرید و نگهداری سنسورها بالاست. فسفر پلیت از سنسور بسیار ارزانتر است و هریک از پلیتهای آن تا بیش از 1000 بار و گاهی تا حدود 2000 بار قابل استفاده برای گرفتن تصویر می‌باشند، ولی باید دقت شود که در حین کار، دچار خراش یا آسیب جدی نشوند.
در مجموع اما می‌توان ادعا کرد که سیستم رادیوگرافی کاملی وجود ندارد و دندانپزشک باید در نظر بگیرد که چه فاکتورهایی برایش بیشتر اهمیت دارد و بر اساس آنها، سیستم مورد نظر خود را انتخاب کند. یعنی سیستم خوب یا بد وجود ندارد،بلکه مهم آن است که سیستم برای کاربری خود پزشک مناسب باشد.

 

ایرادهای رایج رادیوگرافی دندان

دستگاه رادیوگرافی از دو قسمت اصلی تیوب و پنل کنترل الکترونیکی تشکیل شده است :

 

تیوپ رادیوگرافی دندانپزشکی

 

برد و تایمر رادیوگرافی دندانپزشکی

 

ابتدا لازم است تشخیص بدهیم که ایراد از قسمت تیوب است یا برد کنترل الکترونیک. برای تشخص راحت هم میتوانیم از تست لامپ استفاده کنیم.

 

در صورتی که ایراد در سمت برد الکترونیکی باشد، بعد از بررسی ظاهری برد از لحاظ سوختگی یا تغیییر رنگ قطعات در مرحله بعد قطعات تحد تنش مانند رگولاتور و تریاک مورد بررسی قرار میدهیم تا قطعه معیوب را پیدا کنیم.

 

در صورتی که ایراد در سمت تیوب باشد :

 

ترانس های ولتاژ رادیوگرافی دندانپزشکی

 

لامپ اشعه ایکس رادیوگرافی دندانپزشکی

با توجه به اینکه داخل تیوب رادیوگرافی لامپ اشعه x، ترانش افزاینده ولتاژ و روغن high voltage قرار دارد. ایرادهای تیوب مربوط به گازی شدن لامپ در طول زمان  یا شکستگی یا آسیب دیدن لامپ در اثر ضربه خوردن به تیوب به وجود می‌آید. در صورتی که لامپ گازی شود، لایه ای از بخارات تنگستن بروی شیشه لامپ ایجاد شده و باعث پایین آمدن کیفیت عکس های رادیوگرافی میشود و در برخی از مواقع باعث افزایش جریان خروجی ترانس شده و فیوز دستگاه می‌پرد.

ایراد بعدی تیوپ رادیوگرافی میتواند مربوط به سوختن سیم پبچ اولیه یا ثانویه ترانس افزاینده یا همان high voltage باشد که بایستی ترانس تست شود.

 

نکته حایز اهمیت در تعمیر تیوب، هواگیری صحیح تیوب است که بایستی روغن داخل تیوپ کاملا هواگیری شود و هیچگونه حبابی داخل روغن باقی نماند چون که هوا یا حباب باعث ایجاد جرقه و خرابی مجدد ترانس یا لامپ می‌شود.

 

 

برای یادگیری سایر دستگاه های دندانپزشکی کلیک کنید

 

 

مشاوره و ثبت نام آموزشگاه پیشگامان  04133362384

 

آموزشگاه پیشگامان تبریز تخصصی ترین مرکز آموزش و تعمیر تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی در تبریز و شمالغرب

تعمیر رادیوگرافی دندان در تبریز

 

آموزشگاه پیشگامان مرکز برگزاری دوره های مهندسی پزشکی در تبریز

آموزش رایگان تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

دوره تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی فنی و حرفه ای

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
رادیو گرفی دندان ، دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی ، آموزشگاه پیشگامان تبریز ، آموزش تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در تبریز ، تعمیر دستگاه رادیوگرافی دندان ، آموزش تعمیر رادیوگرافی دندان ، تجهیزات دندانپزشکی ، آموزش مهندسی پزشکی در تبریز ، آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی ، مهندسی پزشکی در تبریز ، تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در تبریز ، رادیوگرافی دندان ، رادیوگرافی داخل دهانی ، رادیوگرافی خارج دهانی ، تصویر برداری دیجیتال ، سنسور RVG ، اسکنر فسفر پلیت ، آموزش رادیوگرافی دندان ، آموزشگاه پیشگامان ، شرکت پیشگامان ، آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی ، آموزش تعمیر تجهیزات دندانپزشکی ، تعمیر تجهیزات پزشکی ، تعمیر تجهیزات دندانپزشکی ، تعمیر رادیوگرافی دندان در تبریز ، تعمیر رادیوگرافی دندان ، دوره های مهندسی پزشکی در تبریز ، ایرادهای رایج رادیوگرافی دندان ، آموزش رایگان تعمیر تجهیزات پزشکی ، آموزش رایگان تعمیر تجهیزات دندانپزشکی ، دوره تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی فنی و حرفه ای ، رادیوگرافی دندان چیست ،
تماس
پیام در واتساپ
سوال خود را در واتساپ مطرح کنید